اهمیت تجاری موتورهای جستجو
فراد و گروههای فعال در کسب و کارهای آنلاین، بالا بردن شمار بینندگان یک سایت را برای موفقیت آن در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری میدانند. این که سایت چه میفروشد و چه خدماتی ارائه میدهد، چندان مهم نیست؛ بلکه اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد.
تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده آن در کسب موفقیت در دنیای وب میباشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه میکند و چه بسیارند سایتهایی که هرروزه از چرخه زندگی در وب خارج میشوند!
مدیران، برنامهریزان و طراحان خبره وب به خوبی میدانند که فقط طراحی یک وبسایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست، بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. کاربران وب تنها به دنبال رفع نیازهای خود میباشند و مجبور نیستند به هر قیمتی که شده، سایت ما را بیابند.
برای بالا بردن شمار بینندگان وبسایتتان چه تدابیری اندیشیدهاید؟ چگونه دیگران بدانند که شما سایتی پرمحتوا و جذاب دارید؟ خود شما چگونه سایتهای دیگر را مییابید؟
ما در بیشتر موارد به کمک موتورهای جستجو به آن چه که میخواهیم، دست مییابیم. اگر ما این کار را انجام میدهیم، قطعاً دیگران نیز چنین میکنند: جستجوی چند عبارت در یکی از موتورهای جستجو و مراجعه به یکی از وبسایتها.
آمار چه میگوید:
اغلب کاربران، موتورهای جستجو را ابزار اصلی خود برای یافتن وبسایتها عنوان میکنند.
اغلب کاربران، هر روز جستجو میکنند و بیشتر این جستجوها به دنبال کالا یا خدمات است.
درصد بالایی از ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجو باعث میشوند.
ترافیک هدفمند یعنی کسی که به دنبال موضوعی خاص میگردد به سایتی مراجعه کند که درباره آن موضوع، محتوایی دارد.
در حال حاضر یاهو و گوگل به ترتیب پرترافیکترین سایتهای وب هستند. کار اصلی گوگل جستجو است و یاهو نیز بر جستجو تمرکز ویژهای دارد. ترافیک بالای این دو سایت به خوبی اهمیت موتورهای جستجو را نشان میدهد. در واقع به سادگی میتوان نتیجه گرفت بسیاری از مخاطبان احتمالی سایتها هر روزه به یکی از این دو سایت سر میزنند.
چه بپذیرید و چه نپذیرید؛ موتورهای جستجو ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها کالا یا خدمات مورد نیاز خود را مییابند. از سوی دیگر بررسی رفتار کاربران نشان میدهد که اغلب ده رتبه اول نتایج جستجو مورد توجه کاربران قرار میگیرد و آنها به سایتهای لیست شده در این رتبهها مراجعه میکنند. بسیاری از کاربران دریافتهاند که در بیشتر موارد، ده رتبه اول نتایج جستجو میتواند خواسته آنها را برآورده سازد و هنوز هم علاقه دارند که تنها این سایتها را مرور کنند. همه بررسیها اذعان دارد که رتبههای بیشتر از ۳۰، ترافیک بسیار کمی از موتورهای جستو جذب میکنند.
به گواه آمار،
سه سایت لیست شده در صدر نتایج مقصد بیشتر کاربران است.
در حدود ۹۰ درصد کاربران حتماً به یکی از سایتهای رتبه یک تا ده مراجعه می کنند.به عبارت دیگر در حدود ده درصد آنها به سایتهای قرار گرفته بعد از رتبه ده مراجعه میکنند!
در حدود یکسوم آنها، سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد را سرآمدتر از بقیه سایتها میدانند.
دقت در این آمار، اهمیت کسب رتبههای بالا در موتورهای جستجو را روشنتر میسازد. این روش جذب بیننده به سایت، اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا بینندگانی که موتورهای جستجو روانه سایتها میکنند، مراجعه کنندگان تصادفی نیستند. وقتی آنها کلماتی را جستجو میکنند، نشاندهنده آن است که به دنبال کالا یا خدماتی هستند. به این ترتیب آنها همان مخاطبان مورد نظر میباشند و به احتمال زیاد در سایت فعالیتی را انجام میدهند که دلخواه مدیران است. فعالیتهایی نظیر پرکردن فرم تماس، درخواست اطلاعات بیشتر، اشتراک در خبرنامه، خرید کالا، دریافت خدمات، شرکت در نظرسنجی و…
آمار ارائه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایتهایی که در رتبههای بالا قرار نمیگیرند، بخش مهمی از مخاطبین خود را از دست میدهند.
البته موتور جستجو تنها روش کاربران برای یافتن وبسایتها نیست. ممکن است آنها آدرس یک سایت را در منابع دیگری نظیر رادیو و تلویزیون، روزنامه،
کتاب، مجله و… بیابند. آنها ممکن است بر روی لینکهای درون ایمیل یا یک بنر کلیک کنند. توصیه سایت به دیگران هم روش مرسوم دیگری است. وبگردی یا همان مراجعه به لینکهای موجود در صفحاتی مانند “پیوندها”، “سایتهای دیگر”، “سایر منابع”، شبکههای اجتماعی آنلاین و… هم گزینهای دیگر است.
یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد، اما شمار بینندگان گروه هدف[۱]، برای آن حائز اهمیت است. آنها هستند که موفقیت سایت را رقم میزنند. در اغلب موارد این مراجعهکنندگان چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارائه شده، میخواهند. شما اگر سایتی برای فروش لباس دارید، مراجعه شخصی که نرمافزار میخواهد چه فایدهای برای شما دارد؟ گروه هدف شما کسانی هستند که به دنبال لباس میگردند!
با توجه به استفاده میلیونی کاربران از موتورهای جستجو، حضور هر چه بهتر در موتورهای جستجو، راهحلِ منطقی و مقرون به صرفهای در هر برنامه بازاریابی آنلاین میباشد.
هر موتور جستجویی معتبر نیست. هزاران موتور جستجو وجود دارد، اما تنها عده معدودی از آنها دارای اعتبار و محبوبیتی مناسب هستند. کسب رتبه بالا در موتور جستجویی که کاربران کمی دارد، فایده چندانی ندارد. مدیران سایتها به دنبال کسب رتبههای بالا در موتورهای جستجوی مهم و معتبر هستند.
بررسیها نشان میدهد که عمده کاربران وب اطلاعات مورد نیاز خود را به کمک موتورهای جستجوی معتبر مییابند. در حال حاضر مهمترین موتورهای جستجو به ترتیب عبارتاند از:
Google, Yahoo, MSN (Live), Ask
فاصله محبوبیت گوگل با سایر گزینهها بسیار زیاد است و این موتور جستجو در دنیای وب، پادشاهی میکند. موارد اشاره شده گزینههای عام و کلی میباشند. برخی دیگر از موتورهای جستجو نیز وجود دارند که محبوبیت محلی یا موضوعی دارند که باید آنها را نیز در پروسه بازاریابی با موتورهای جستجو، مدنظر قرار داد. به عنوان مثال باید و موتور جستجویی حتی معتبرتر از گوگل در میان کاربران چینیزبان است.
در این فصل از آمار استفاده نمودم اما نامی از مراجع آن نبردم. همواره میتوانید جدیدترین آمار مرتبط با دنیای جستجو و موتورهای جستجو را با جستجوی عبارت Search Engine Statistics در گوگل یا یاهو بیابید.
خلاصه
موتور جستجو ابزاری است که کاربر به کمک آن سایتهای دلخواه خود را مییابد.
راههای بسیاری برای یافتن سایتها وجود دارد اما موتورهای جستجو همواره راهکارِ اساسیاند.
بسیاری از کاربران دریافتهاند که در اغلب موارد ده رتبه اول نتایج جستجو میتواند خواسته آنها را برآورده سازد