زومتا
زومتا ZOMETA
زومتا(ZOMETA)

ZOMETA®
ZOLDRONIC ACID



نام ژنریک دارو

زولدرونیک اسید

مصرف در حاملگی :D

گروه دارویی – درمانی : بیس فسفونات ها

اشکال دارویی : محلول غلیظ برای تهیه محلول جهت انفوزیون وریدی ویال mg/5ml4

فارماکوکینتیک – دینامیک، مکانیسم اثر

زولنا به دسته ای از داروهای ضد سرطان با نام “بیس فسفونات ها” تعلق دارد. این دارو با مهار تولید کلسیم از استخوان ها، خطر مشکلات استخوانی ناشی از سرطان ها را کاهش داده و موجب ترمیم استخوان های بدن می شود.

مصرف برحسب اندیکاسیون

محلول تزریقی زولنا به همراه داروهای دیگر در درمان افزایش کلسیم خون ناشی از بدخیمی ها، متاستاز استخوان ناشی از برخی سرطان ها، و در درمان مولتیپل میلوما (نوعی از سرطان مغز استخوان) تجویز می شود.هم چنین زولنا ممکن است تحت شرایط خاصی در بیماران مبتلا به سرطان سینه یا سرطان پروستات تجویز شود.

موارد منع مصرف و احتیاط

زولنا می تواند باعث تغییر سطح کلسیم، منیزیم و پتاسیم خون شود. هم چنین ممکن است بر روی عملکرد طبیعی کلیه ها تاثیرگذار باشد. به همین جهت انجام منظم آزمایش های خون یا ادرار قبل از هر تزریق ضروری است.

تداخلات مهم دارویی :

در صورتی که اکنون در حال مصرف هر نوع دارویی اعم از داروهای نسخه ای، بدون نسخه، فرآورده های طبیعی یا گیاهی، و ویتامین ها هستید و یا حتی اخیرا دارویی مصرف کرده اید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. زیرا زولنا با برخی از داروها تداخل داشته و مصرف همزمان آن با این داروها می تواند موجب کاهش اثربخشی و یا تشدید عوارض جانبی شود.

به طور مثال زولنا با آمینوگلیکوزیدها، دفرازیروکس، برخی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، مکمل های حاوی فسفات و مهارکننده های پمپ پروتون تداخل دارد.

عوارض جانبی

تب، لرز، خستگی، ضعف، درد عضلات و مفاصل. به مجموعه این علائم که شبیه به علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزاست، “علائم شبه آنفلوانزا” گفته می شود. علائم شبه آنفلوانزا معمولا در 4-3 روز اول بعد از تزریق زولنا رخ داده و بعد از آن خود به خود بهبود می یابد. جهت کاهش این عارضه ممکن است پزشک معالج داروی استامینوفن را از قبل تا 3 روز بعد از تزریق زولنا برای بیمار تجویز نماید.

افت فشار خون، احتباس مایع ، سرگیجه ، احساس ضعف و خستگی ، سر درد، بی خوابی، بی قراری، اضطراب، افسردگی ،ریزش مو، التهاب پوستی، کم آب شدن بدن، کاهش سطح پتاسیم، منیزیم و فسفر در خون ، احساس ناراحتی معده ، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، درد شکم، کاهش اشتها، کاهش وزن

کاهش تعداد سلول های خونی، کم خونی ، درد استخوان ها و مفاصل، ضعف عضلانی، درد پشت، کمر درد، سفتی عضلانی ، سرفه، تنگی نفس ، تحریک و التهاب در ناحیه تزریق ،افزایش یا کاهش قند خون

مصرف در بارداری و شیردهی

در صورتی که بیمار باردار است ، استفاده از داروی زولنا برای وی توصیه نمی شود. این دارو ممکن است موجب تغییرات سطح کلسیم خون در جنین شود. هم چنین اگر در بیمار در سنین باروری قرار دارد، توصیه می شود از روش مناسبی جهت پیشگیری از بارداری استفاده کند.چنان چه علی رغم آنچه گفته شد بارداری اتفاق افتاد ، فورا پزشک خود را آگاه کنید.

زولنا وارد شیر مادر شده و ممکن است موجب آسیب به نوزاد شیرخوار شود. لذا مصرف آن در طی شیردهی توصیه نمی شود.

مسمومیت و درمان

از آنجایی که داروی زولنا تحت نظارت پزشک برای بیمار شما تجویز می شود، احتمال کمی وجود دارد که به اشتباه، دوز بیشتری از دارو تزریق شود.

چنان چه زولنا بیشتر از دوزهای درمانی مناسب تزریق شد، پزشک باید درمان را متوقف کرده و ارزیابی های بالینی و آزمایشگاهی مناسب را انجام دهد. در صورت لزوم ممکن است درمان علامتی برای شما انجام گیرد.

توجهات پزشکی – پرستاری

زولنا در بیمارستان یا مراکز درمانی ویژه توسط اعضای کادر درمان برای شما تجویز می شود. این دارو بصورت تزریق داخل رگ در طی زمان مشخصی (انفوزیون) تجویز می شود. انفوزیون دارو حداقل 15 دقیقه به طول می انجامد.

طبق صلاحدید پزشک معالج، بیمار ممکن است همزمان با زولنا داروهای دیگری نظیر استامینوفن دریافت نماید.

آموزش بیمار – خانواده

روزی که قرار است تزریق زولنا برای شما انجام شود، از چند ساعت قبل از تزریق، حداقل 2 لیوان آب بنوشید تا از کم آب شدن بدنتان در طی تزریق خودداری کنید.

در طی درمان با زولنا مایعات فراوان بنوشید؛ مگر اینکه پزشک معالج، شما را برای مصرف مایعات محدود کرده باشد. توجه داشته باشید که این مایعات را از نوشیدنی های غیرکافئین دار (مانند آب) تامین کرده و از مصرف بیش از حد چای، قهوه و نسکافه پرهیز کنید.

چنان چه شما به بیماری مولتیپل میلوما مبتلا هستید و یا به دنبال سرطان دچار متاستاز به استخوان شده اید، پزشک معالج برای شما مکمل کلسیم به همراه ویتامین دی را تجویز خواهد کرد که ضروریست تا روزانه این مکمل را مصرف نمایید.

به دنبال مصرف زولنا ممکن است دچار سرگیجه شوید که جهت کنترل این عارضه توصیه می شود از تغییر وضعیت ناگهانی خودداری کرده و در حالتی که نشسته یا دراز کشیده اید، به آرامی از جا برخیزید.

زولنا مانند هر داروی دیگری ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده و یا دل درد شود. کاهش حجم وعده های غذا، افزایش تعداد وعده ها، و استفاده از آبنبات یا آدامس های بدون قند به کاهش این عارضه کمک خواهد کرد.

قبل از انجام هر مداخله دندانپزشکی با پزشک خود مشورت کنید. و در صورت مراجعه به دندانپزشکی، حتما دندانپزشک را از مصرف داروی زولنا مطلع کنید.

زولنا بصورت نادر می تواند موجب آسیب به استخوان فک صورت شود. این عارضه با علائمی نظیر درد فک، تورم صورت، احساس گزگز در دهان، لق شدن دندان ها، و یا عفونت لثه بروز می کند. عارضه آسیب به استخوان فک به دنبال مصرف طولانی زولنا و در بیماران زیر بیشتر دیده می شود:

افرادی که از وضعیت نامناسب بهداشت دهان و دندان برخوردارند؛

افرادی که ایمپلنت و یا دندان مصنوعی دارند؛

افرادی که همزمان با مصرف زولنا تحت مداخلات دندانپزشکی (نظیر کشیدن دندان یا جراحی های لثه و دهان) قرار می گیرند؛

افرادی که ضمن دریافت زولنا دچار ضربه به ناحیه دهان و دندان ها می شوند؛

افرادی که همزمان با مصرف زولنا شیمی درمانی یا رادیوتراپی هم دریافت می کنند؛

افرادی که همزمان با مصرف زولنا داروهای کورتیکواستروئید هم دریافت می کنند؛

افرادی که دچار اختلالات خونی (نظیر کم خونی یا اختلالات انعقادی) هستند؛

لذا توصیه می شود قبل از شروع مصرف زولنا با مراجعه به دندانپزشک، وضعیت دهان و دندان خود را بررسی کنید تا در صورت نیاز به مداخلات دندانپزشکی، قبل از شروع مصرف دارو، اقدامات لازم برایتان انجام گیرد. هم چنین رعایت بهداشت مناسب دهان و مراقبت از دندان ها به کاهش بروز این عارضه کمک خواهد کرد.

در بیمارانی که زولنا و یا سایر داروهای هم خانواده زولنا را برای مدت طولانی (بیش از 5-3 سال) دریافت می کنند، ممکن است شکستگی هایی در استخوان ران پا بروز کند. لذا توصیه می شود در صورت بروز درد در ناحیه ران پا، حتما پزشک معالج را آگاه سازید.

چنان چه در ضمنِ مصرف زولنا دچار دردهای شدید استخوانی، مفصلی یا ماهیچه ای شدید، فورا پزشک معالج را در جریان بگذارید. در این شرایط ممکن است پزشک مصرف زولنا را مدتی برای شما قطع کند.

از روش هاي مناسب پيشگيري از بارداري استفاده كنيد تا از عدم بروز بارداري در طي مصرف این دارو مطمئن شويد.

ليست تمام داروهايي را كه مصرف مي كنيد (اعم از داروهاي نسخه اي، فرآورده هاي گياهي، ويتامين ها و داروهاي بدون نسخه) به همراه داشته باشيد و اين ليست را به پزشك خود بدهيد.

شرایط نگهداری

دارو را در دمای کمتر از 25 درجه سانتی گراد و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید

شکل دارویی:
ویال 4 میلیگرم
مکانیسم اثر داروی زولدرونیک اسید:
مهار فعالیت استئوکلاست ها در استخوان ها و غضروف ها همچنین این دارو فعالیت استئوکلاستیک آزاد سازی کلسیم در استخوان ها و غضروف ها را مهار میکند.
موارد مصرف زولدرونیک اسید:

 درمان هیپر کلسیمی بدخیم
 مولتیپل میلوما
 متاستازهای استخوان از یک تومور

موارد توجه قبل مصرف:

 حساسیت به دارو یا مشابه های آن مثل اتیدرونات پامیدرونات و آلندرونات
 قبل از مصرف دارومعاینه دندان ها بخصوص در افراد مبتلا به سرطان مصرف کننده داروهای شیمی درمانی و یا کورتون ها و یا افراد با سلامت دندانی ضعیف لازم است.
 موارد حساسیت به آسپرین و آسم
 بیماری کبدی و کلیوی و یا قلبی

مصرف در حاملگی و شیردهی:
در حاملگی این دارو جزءگروه D است در شیر دهی بهتر است مصرف نشود.
دوز مصرف دارو:
4 میلیگرم از دارو در عرض 15 دقیقه تجویز میشود اگر میزان کلسیم به حد مورد نظر نرسید دوز بعدی 7 روز بعد تجویز میشود.همراه این دارو ویتامین D و کلسیم هم داده میشود.
روش تزریق:
5 میلی لیتر از دارو(شامل 4 میلیگرم ماده موثره) با 100 میلی لیتر سرم نرمال سالین یا دکستروز مخلوط میشود دارو در عرض 15 دقیقه تزریق میشود.محلول رقیق شده به مدت 24 ساعت در یخچال پایدار است. دارو با محلول های حاوی کلسیم مثل سرم رینگر نباید مخلوط شود.
عوارض جانبی داروی زولدرونیک اسید:

 واکنش های آلرژیک گرفتگی گلو تورم لب ها و صورت مشکلات کلیوی کم شدن میزان کلسیم منیزیم و فسفر خون
 عوارض کمتر:

 سندرم شبه انفولانزا به صورت تب و لرز و درد استخوان مفاصل و عضلات
 دل آشوبه تهوع استفراغ و اسهال
 قرمزی و تورم در محل تزریق
 دپرسیون سردرد خستگی تحریک پذیری مدفوع سیاه اختلال بینایی درد قفسه سینه لرز کما گیجی تشنج سرفه تب تغییر خلق دردناکی ادرار کردن پوست رنگ پریده افزایش وزن سریع کم شدن تنفس

تداخلات دارویی:
1. آمینوگلیکوزیدها
2. دیورتیک های قوس هنله

زولدرونیک اسید چیست؟

زولدرونیک اسید (Zoledronic acid) گاهی اوقات به نام zoledronate ٬ در یک گروه از داروها به نام بیس فسفونات ها قرار دارد٬ زولدرونیک اسید از آزادسازی کلسیم استخوان جلوگیری می کند.

زومتا Zometa و رکلاست Reclast دو برند تجاری مختلف از زولدرونیک اسید می باشد.
نام تجاری Reclast از زولدرونیک اسید برای درمان بیماری پاژه، و برای درمان و یا پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه و یا افرادی که داروهای استروئیدی خاص مصرف می‌کنند استفاده می شود.
Reclast نیز برای افزایش توده استخوانی در مردان مبتلا به پوکی استخوان استفاده می شود
نام تجاری Zometa از زولدرونیک اسید برای درمان سطح بالای کلسیم خون ناشی از سرطان (هیپرکلسمی بدخیمی) استفاده می شود٬ Zometa نیز برای میلوم متعدد (یک نوع سرطان مغز استخوان) و یا سرطان استخوان که در بدن پخش شده است استفاده می‌شود.
اطلاعات دارویی:

نام علمی: زولدرونیک اسید (Zoledronic acid)

نام‌های تجاری: Reclast, Zometa, Zometa Concentrate, Aclasta

کلاس درمانی: رگلاتور کلسیم

کلاس شیمی: بیوفسفونات
نکات مهم قبل از مصرف دارو:

برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است٬ در مورد تمامی سابقه ها و حساسیت های خاص به ویژه شرایط زیر٬ پزشکتان را در جریان قرار دهید.

بیماری کلیوی.
سابقه تیروئید یا جراحی پاراتیروئید.
سندرم سوء جذب (ناتوانی در جذب مواد غذایی و مواد مغذی به درستی).
سابقه عمل جراحی برای برداشتن بخشی از روده.
آسم ناشی از مصرف آسپرین.
جراحی و دندانپزشکی.
کم آبی بدن.
استفاده از قرص آب.
استفاده از بیس فسفونات دیگر (آلندرونات، اتیدورنات، ایباندرونات، پامیدرونات، رزیدرونات، Actonel، Fosamax، Boniva، و غیره).
مصرف در دوران بارداری و شیردهی:

رده بندی بارداری : گروه D

زولدرونیک اسید ویال (زومتا ایرانی)4 م گ/5م ل ( واریان فارمد )


گروه: اشکال دارویی
داروی ژنریک: زولدرونیک اسید

 پارامترها

کشور/شرکت     varian pharmad/iran
شکل دارویی     vial
دوز دارو     4mg/5ml
نوع بسته بندی     1
شرایط نگهداری     15-30 درجه سانتیگراد

این دارو می‌تواند به جنین آسیب برساند و یا باعث نقائصی در هنگام تولد نوزاد شود٬ اگر شما از این دارو استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید
این دارو میتواند به شیر مادر عبور کند و به کودک شما آسیب برساند٬ قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید .
عوارض جانبی جدی:

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های زیر شدید٬ سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید .

تب، لرز، علائم آنفلوانزا، گرگرفتگی (گرمازدگی، قرمزی).
استخوان درد و یا درد عضلانی شدید.
درد جدید و یا غیر معمول در ران یا کشاله ران.
پوست رنگ پریده، تنگی نفس.
هیپوکلسمی – بی حسی در انگشتان دست و پا و یا در اطراف دهان ، انقباض ناگهانی، اسپاسم عضلانی یا گرفتگی.
نشانه هایی از یک مشکل کلیوی – ادرار کردن کم و یا هیچ. ادرار کردن دردناک و یا مشکل. تورم، افزایش وزن سریع؛ احساس خستگی یا تنگی نفس.
عوارض جانبی شایع:

تهوع، استفراغ، درد معده، از دست دادن اشتها.
اسهال، یبوست.
درد استخوان، درد پشت، عضله و یا درد مفاصل.
تورم در پا یا مچ پا.
کاهش وزن.
سردرد، خستگی، ضعف، سرگیجه.
بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا.
سرفه، تنفس مشکل.
مشکلات خواب (بی خوابی).

زومتا (Zometa)

ماده موثر: زولدرونیک اسید (Zoledronic acid)
نام های شرکتی دیگر: اریوفوس (Eriophos)، ریبون (Rebone)، آکلاستا (Aclasta)، اوستیزول (Ostizol)، بونستا (Bonsta)، زولنا (Zolena)
دقت کنید در صورتی که از سوی پزشک رکلاست (Reclast) برایتان تجویز شده باشد، می بایست همان رکلاست تهیه گردد و مشابه با هیچکدام از اسامی شرکتی عنوان شده نمی باشد.
زولدرونیک اسید چیست؟

زولدرونیک اسید دارویی است که از تخریب استخوان و از دست رفتن کلسیم استخوان جلوگیری می کند.

هشدارها و موارد احتیاط :

 حتماً قبل از مصرف دارو برگه راهنمای داخل جعبه را مطالعه فرمائید.
 عوارض مهم دارویی :
 در صورت بروز هرکدام از عوارض زیر حتماً پزشک معالج خود را مطلع سازید.

 بروز هرگونه تغییر در حس یا ظاهر لثه (درد، التهاب، قرمز شدن و...)
 احساس لقی دندان
 بی حسی یا احساس سنگینی در فک



 درمورد دوره درمان شخصاً تصمیم گیری نکنید و بدون دستور پزشک درمان را قطع یا نسخه را تکرار نکنید.
 برای جلوگیری از بروز تداخلات دارویی از مصرف خودسرانه هر دارویی خودداری کرده و قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.
 برای جلوگیری از بروز تداخلات دارویی، لیست داروهای مصرفی خود را به پزشکتان اطلاع دهید.
 درصورتی که بیماری دیگری دارید حتماً قبل از مصرف زولدرونیک اسید به پزشکتان اطلاع دهید. این دارو می تواند باعث بدتر شدن وضعیت برخی بیماری ها گردد.
 در صورت نیاز به دندانپزشک، مصرف زولدرونیک اسید را به دندانپزشکتان اطلاع دهید.
 برای مصرف دارو در بارداری یا شیردهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. توصیه میشود در بارداری و شیردهی مصرف نشود.
 در صورت گرفتگی عضلانی، درد قلب، به پزشکتان اطلاع دهید.


چطور زولدرونیک اسید را مصرف کنم؟

در طول روز به میزان کافی آب مصرف کنید.
در صورتی که پزشک همراه زولدرونیک اسید برایتان مکمل تجویز کرده است، آنها را مصرف کنید.
برای کنترل وضعیت سلامت کلیه ی شما، پزشک آزمایشاتی تجویز خواهد کرد. انجام به موقع آنها به نفع شماست.

تداخلات دارویی :

زولدرونیک اسید می تواند به کلیه شما آسیب برساند٬ این اثر زمانی افزایش میابد که شما نیز به همراه این دارو از برخی داروهای دیگر، از جمله: ضد ویروس‌ها، داروهای شیمی درمانی، تزریق آنتی بیوتیک، داروهای اختلالات روده، داروهای جلوگیری از ارگان رد پیوند، داروهای پوکی استخوان تزریقی، و برخی از دارهای ضددرد و یا آرتروز (از جمله آسپیرین، تیلنول، آسپرین ، و ناپروکسن) استفاده نمایید.

قبل از استفاده از این دارو با دکتر خود در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید ( حتی ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و … ) مشورت نمایید٬ به ویژه داروهای زیر:

کورتیکواستروئیدها (پردنیزولون).
آنتی بیوتیک سفالوسپورین (به عنوان مثال، جنتامایسین) و یا حلقه دیورتیک (به عنوان مثال فورزماید).
داروهایی که حاوی اسید زولدرونیک یا بیوفسفونات (به عنوان مثال، آلندرونات) می‌باشند


داروی پوكی استخوان مانع رشد سرطان سینه می شود

داروی “زولدرونیك اسید”، با نام تجاری “زومتا”، سبب كاهش رشد و اندازه تومورهای سرطان سینه می شود.

به گزارش دکتر سلام به نقل از ایرنا، آثار مثبت این دارو در گردهمایی سرطان سینه در ایالت تگزاس آمریكا و با ارائه چند مقاله درباره آثار مثبت داروی پوكی استخوان علیه سرطان سینه مطرح شد.

این دارو كه برای پوكی استخوان تجویز می شود، همراه با دیگر رژیم های شیمی درمانی، اثر بهتری برای بیماران مبتلا به سرطان سینه ایجاد كرده است.

بررسی روی 200 زن، مشخص کرد، استفاده از این دارو، شدت
سرطان را در 53 درصد كمتر می کند.

رابرت كولمن، پزشك و نویسنده انگلیسی گفت: اطلاعات به دست آمده نشان می دهد اثر زولدرونیك، به محافظت از استخوان محدود نمی شود.

این دارو در سرطان هایی موثر واقع می شود كه گیرنده، هورمون های استروژن و پروژسترون را دارا باشد.

بیماری های سرطان سینه به صورت عمده، پس از سن 50 سالگی آغاز می شوند، اما در زنان بین 25 تا 50 سالگی هم دیده شده است.

سرطان سینه، شایع ترین سرطان زنان در جهان و دومین عامل مرگ و میر زنان در اثر سرطان در آمریكا به شمار می رود.

معرفی داروی زومتا

داروی زومتا (zoledronic acid) متعلق به گروهی از دارو‌هایی است که با عنوان بیسفسفونات نامیده می‌شود.

اسید زولدرونیک باعث آزاد شدن کلسیم از استخوان‌ها می‌شود , از این دارو برای درمان سطوح بالای کلسیم ناشی از سرطان (هیپرکلسمی بدخیم) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این دارو همچنین میتوکیدئو پروستات (نوعی سرطان مغز استخوان) یا سرطان استخوان را که به‌جا‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد، درمان می‌کند.
همچنین برند Reclast zoledronic acid این دارو برای درمان بیماری پیتت و برای درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه یا افرادی که بعضی از دارو‌های استروئید مصرف می‌کنند استفاده می‌شود.

Reclast همچنین برای افزایش توده استخوانی در مردان مبتلابه پوکی استخوان استفاده می‌شود.

اگر در حال درمان با داروی زومتا هستید نباید با برند رکلاست آن درمان شویدT این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود.
اطلاعات مهم در مورد داروی زومتا

اگر باردار هستید نباید از این دارو استفاده کنید. این دارو ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

تمام برچسب‌ها و اطلاعات دارو را مطالعه کنید. به هر یک از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد تمام مشکلات پزشکی، آلرژی و تمام دارو‌های مورداستفاده خود اطلاع دهید.

قبل از شروع درمان با داروی زومتا، پزشک ممکن است توصیه کند که به یک‌دندان پزشک برای مراقبت‌های دندان پیشگیرانه و لثه مراجعه کنید. این موضوع مخصوصاً اگر شما سرطان داشته باشید یا اگر شما تحت شیمی‌درمانی قرار بگیرید یا از آستروئید‌ها استفاده کنید، یا اگر ازنظر بهداشت دندان فقیر هستید، مهم است.
نکاتی که باید قبل از استفاده از داروی زومتا بدانید

اگر به مصرف این دارو حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.
همچنین اگر موارد زیر را دارید نباید از این دارو استفاده کنید:

 بیماری کلیوی شدید
 سطوح پایین کلسیم در خون

اگر موارد زیر را دارید، از پزشک خود یا یک پزشک داروساز بپرسید که آیا مصرف این دارو برای شما بی‌خطر است:

 بیماری کلیوی
 سابقه عمل جراحی تیروئید یا پاراتیروئید
 سندرم اشکال در جذب (عدم توانایی جذب درست مواد غذایی و مواد مغذی)
 سابقه جراحی یا حذف بخشی از روده
 آسم ناشی از مصرف آسپرین
 موارد دندانپزشکی برنامه‌ریزی‌شده یا جراحی دهان
 اگر شما دچار کم‌آبی هستید
 اگر یک داروی دیورتیک مصرف کنید؛ قرص آب
 اگر شما از بیسفسفونات‌های دیگر استفاده می‌کنید (آلندرونات، Etidronate، Ibandronate، Pamidronate، Risedronate، Actonel، Fosamax، Boniva و …)

مصرف داروی زومتا ممکن است باعث از دست رفتن استخوان (استئونکروزیس) در فک شود , علائم این عارضه عبارت اند از درد شکم یا بی حسی، لثه قرمز یا متورم، شلی دندان‌ها یا بهبودی آهسته.

پس از استفاده از این دارو، بیشتر احتمال دارد که این وضعیت را در شما گسترش یابد.

FDA این دارو را ازنظر تأثیر بر بارداری در گروه D قرار داده است.

در صورت بارداری از این دارو استفاده نکنید. این امر ممکن است به جنین آسیب برساند. در طول مدت‌زمان مصرف این دارو از یک روش پیشگیری از بارداری مؤثر استفاده کنید و اگر در طول درمان باردار شدید، به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.

این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل می‌کند و ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در کودک شیرخوار شود , در حین استفاده از این دارو باید کودک شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه نکنید.
نحوه مصرف داروی زومتا

این دارو به داخل ورید تزریق می‌شود. یک ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی به شما این تزریق را می‌دهد.
حداقل ۲ لیوان آب را چند ساعت قبل از تزریق دارو برای جلوگیری از از دست رفتن آب بدن بنوشید.

پزشک شما ممکن است بخواهد شما در حین درمان با این دارو از یک مکمل کلسیم و یا ویتامین D استفاده کنید. به‌دقت دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد نوع و دوز کلسیم پیگیری دهید.

شما ممکن است نیاز به آزمایش‌های پزشکی مکرری داشته باشید تا به پزشک شما کمک کند که تعیین کند که چه مدت شما باید با این دارو درمان شوید. ممکن است عملکرد کلیه شما نیز بررسی شود.
عوارض جانبی داروی زومتا

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به داروی زومتا مانند:

راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

 تب، لرز، علائم آنفولانزا، سوزش (گرما، قرمزی)
 درد مفاصل، استخوان یا درد عضلانی شدید
 درد جدید یا غیرمعمول در ران، ران یا کشاله ران
 شل شدن دندان، درد دهان، زخم دهان
 پوست رنگ‌پریده، احساس سرگیجه یا تنگی نفس
 hypokalcemia – احساس بی‌حسی در انگشتان یا انگشتان پا یا اطراف دهان، رعشه (ترمور)، اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات
 نشانه‌های یک مشکل در کلیه مانند کمی ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار، ادرار دردناک و دشوار ورم، افزایش سریع وزن؛ احساس خستگی یا تنگی نفس
 واکنش شدید پوستی مانند تب، گلودرد، تورم در چهره یا زبان شما، سوزش در چشم شما، درد پوستی و بثورات پوستی قرمز یا بنفش که به‌خصوص در صورت یا قسمت‌های فوقانی بدن گسترش می‌یابد و موجب پوسته‌پوسته شدن و یا تاول می‌شود.
 عوارض جانبی جدی در کلیه ممکن است در افراد مسن بیشتر باشد.

چه دارو‌هایی مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟‌

می‌تواند داروی زومتا به کلیه‌های شما آسیب برساندT این عوارض زمانی که شما همچنین از بعضی دارو‌های دیگر استفاده می‌کنید از جمله دارو‌های ضدویروسی، دارو‌های مصرفی در روند شیمی‌درمانی، آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی، دارو‌های مصرفی برای درمان اختلالات روده، دارو‌ها مصرفی برای جلوگیری از رد پیوند عضو، دارو‌های تزریقی برای کنترل پوکی استخوان و بعضی از دارو‌های ضد درد یا آرتریت (ازجمله آسپیرین، تیلنول) افزایش می‌یابد.
مصرف هم‌زمان بسیاری از دارو‌ها می‌تواند با مصرف این دارو تداخل ایجاد کند , این دارو‌ها شامل دارو‌های تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات و دارو‌های گیاهی است.

در مورد تمام دارو‌هایی که استفاده می‌کنید چه دارو‌هایی که در طول درمان با این دارو مصرف می‌کنید و چه دارو‌هایی که در زمان استفاده از این دارو مصرف آن‌ها را متوقف کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید