- رزومه سندی است که به طور فردی تنظیم می شود و تمرکز اصلی آن بر روی سابقه ی کاری شخص است.
- رزومه به طور مختصر تجربیات کاری و مهارت ها و تحصیلات و صلاحیت های فرد را برجسته و پر رنگ می سازد.
- به گونه ای تنظیم می شود که تأثیر اولیه مطلوبی ایجاد کند.
- ابزاری قوی در جهت دادن به نتیجه مصاحبه است.
- رزومه برگه تقلب شما برای مصاحبه است!
- رزومه تبلیغی برای شماست برای فراهم کردن یک مصاحبه!
رزومه شامل موارد زیر نیست:
- شرح زندگی شخصی
- لیست کاملی از تجارب که شامل اطلاعات نامربوطی است.
- به گونه ای تنظیم شود که نیاز به خواندن کامل داشته باشد نه مطالعه سطحی (استفاده از عبارات به جای جملات)
- جایی برای ارتکاب اشتباهات، فرمت های نامعمول، دستور زبان ضعیف یا سبک نا معین و بی هدف
هدف رزومه این است که:
- صلاحیت های حرفه ای فرد را برجسته و پر رنگ کند.
- تجربیات تحصیلی و حرفه ای شخص را تشریح کند.
- پتانسیل های فرد را نمایش دهد و آشکار کند.
- اجازه ورود شما را به اتاق کار فرما کسب کند!
چه مواردی در رزومه ذکر می شود؟
- نام، نشانی، شماره تلفن و email و … (آوردن عکس معمولا توصیه نمی شود.)
- اهداف (اختیاری)
- چکیده کار حرفه ای و صلاحیت ها (profile)
- تحصیلات
- تجارب
- موارد دیگر مانند جوایز، انتشارات و …
هدف:
- در بخش هدف باید عباراتی هدفمند آورده شود که آشکارا، نوع کاری که می جویید را بیان دارد.
- اهداف خوب باید بسیار دقیق تعریف شوند.
- بیان اهداف اختیاری است.
چکیده:
- این بخش جمع بندی از مهارت ها و دانش و دستاورد های مرتبط شما است.
- دقیق باشید. این قسمت را با کاری که جستجو می کنید هماهنگ سازید.
- چنانچه این قسمت خوب نوشته شود می تواند کمک زیادی به کارفرما جهت تمرکز بر روی نقاط قوت شما کند.
تحصیلات:
شامل مدارجی که کسب کرده اید. (در صورتی که در حال گرفتن مدرکی هستید زمانی که انتظار می رود این مدرک را کسب کنید ذکر کنید) و تمرین هایی که در هر زمینه ای انجام داده اید (از جمله پروژه های درسی) و تقدیرنامه ها و جوایزی که در دوران تحصیل کسب کرده اید است. (هر کدام از این موارد، ذیل دوره کسب مدرک تحصیلی مرتبط آورده می شوند.)
تجارب:
- در مورد تجارب که در دوران کاری خود کسب کرده اید بحث کنید نه در مورد سابقه کاری خود در ارگان های مختلف!
- دوره های کارآموزی و سمت هایی را که برایشان حقوق نگرفته اید، اگر مرتبط هستند ذکر کنید.
- از عباراتی مانند "مسئولیت ها عبارتند از" یا "شرح وظایف" پرهیز کنید.
- بیان آنچه انجام داده اید تا حد امکان موجز باشد.
- می توانید قسمت " تجارب" را پیش از بخش تحصیلات بیاورید.
برخی قسمت های اختیاری:
- عضویت و رهبری گروه های کاری حرفه ای
- فعالیت ها و رهبری های گروهی
- مهارت های کار با رایانه
- انتشارات یا ارائه ها
- اطلاعات اضافی دیگر
- جوایزی که کسب کرده اید در صورت ارتباط
انواع قالب های رزومه:
- رزومه زمانی (chronological)
- رزومه عملکردی (functional)
- رزومه ترکیبی (combinational)
- رزومه فنی (technical)
رزومه زمانی:
- خواناتر است و معمول ترین نوع رزومه است.
- تجارب کاری و تحصیلی به ترتیب معکوس از لحاظ زمانی آورده می شوند.
- در صورتی که بیشتر پیشینه ی تحصیلی و کاری شما در رابطه با هدف جدیدتان باشد، این نوع رزومه بسیار موثر خواهد بود.
رزومه عملکردی:
- تکیه بر روی توانایی ها و مهارت هاست نه بر تاریخ انجام کارها و مشاغل قبلی.
- مهارت هایی که برای انجام کار مورد نظر شما نیاز است و آنها را دارید لیست کنید.
- به شما امکان می دهد بر مهارت هایی که از طریق فعالیت های داوطلبانه یا جنبی به دست آورده اید تمرکز کنید.
- معمولا توسط کسانی که تحصیلات و کار حرفه ای آنها در ارتباط مستقیم با هدف فعلی آنها نیست، استفاده می شود.
رزومه ترکیبی:
- از عناصر فرم زمانی و عملکردی استفاده کنید.
- بر روی مهارت ها و توانایی های خود تأکید کنید.
- شامل توضیحی در مورد مشاغل و تجارب قبلی شماست.
- اگر هدف جدیدتان دارای چندین مولفه است (برای مثال تحقیق، مدیریت، تجارت و امور اجرایی) این نوع رزومه موثرتر خواهد بود.
رزومه فنی:
- به عنوان یک اصطلاح برای تشریح رزومه ای استفاده می شود که برای موقعیت های فنی تهیه می شود. (برای مثال علوم یا مهندسی رایانه)
- می توان از هر 3 قالب دیگر استفاده کرد ولی باید بر مهارت های فنی مثل زبان های برنامه نویسی رایانهی خاص یا مهارت های آزمایشگاهی تأکید کرد.
- در صورتی که میانگین معدل دانشگاهی شما از 16 بالاتر است آن را ذکر کنید.
نکات متفرقه در نوشتار رزومه:
1- دانش فنی خود را جزء به جزء بیان کنید.
2- تا جایی که می توانید از لغاتی استفاده کنید که ضمن جلب توجه کار و تجربیات دانشگاهیتان را منعکس کنند. لغاتی که در رزومه ی شما می آیند باید با دقت انتخاب شوند به گونه ای که مهارت ها و تجارب شما را به استخدام کنندگان معرفی کنند.
3- صلاحیت های خود را به ترتیب از مربوط ترین تا بی ارتباط ترین لیست کنید.
4- تنها هنگامی با ذکر درجه و مدارک دانشگاهیتان آغاز کنید که با شغلی که می جویید مربوط باشند.
5- اگر کاری را که میجویید قبلا در شغل دیگری تجربه کرده اید، حتما در آغاز ذکر کنید.
6- از پایبندی متعصبانه به رعایت ترتیب زمانی در ذکر تجاربتان پرهیز کنید.
7- هرگاه ممکن است تجارب خود را با اعداد و ارقام بیان کنید.
8- اعداد و ارقامی مثل: میزانی از بودجه که ذخیره کرده اید، افزایش بهره، تعداد خطهایی که کد زده اید یا دیباگ کرده اید، تعداد ماشین هایی که مدیریت یا تعمیر کرده اید و … را ذکر کنید.
9- این ها پیشرفت یا موفقیت هایی را که مستقیما از کار شما نتیجه شده اند نشان می دهند.
10- خود را فردی به تصویر کشید که فعال است و توانایی استفاده از ذهن خود برای حل مشکلات را، به خوبی داراست. از جملات زمان گذشته استفاده کنید، حتی در توصیف موقعیت فعلیتان تا از گیج شدن خواننده جلوگیری کنید.
11- خود را ارزان نفروشید. این بدون شک بزرگ ترین خطای تمام رزومه هاست، چه فنی و چه غیر آن. تجارب شما شایسته ی بازنگری هستند. رزومه یتان را همچون تبلیغی برای خود تنظیم کنید. نقاط قوت خود را به روشنی بیان کنید. اگر تجربه ی با ارزشی دارید که در هیچ قسمتی جا نمی شود، برای آن یک قسمت جدا در نظر بگیرید.
12- موجز باشید. به عنوان یک قاعده، رزومه هایی که تجارب پنج سال یا کمتر را نشان می دهند باید در یک صفحه جا شوند. تجارب وسیع تر می توانند از دو صفحه استفاده کنند. سه صفحه حدی است که تجارب 15 ساله یا بیشتر نیز نباید از آن عبور کنند. از تشریح زیاد و طولانی پروژه ها پرهیز کنید. تا جای ممکن از کلمه های "این" و "آن" پرهیز کنید و هرگز از شناسه ی "من" یا دیگر شناسه ها برای مشخص کردن خود استفاده نکنید.
13- از عناصری که نیازی به آن ها نیست استفاده نکنید. مانند: وضعیت تاهل، وضع سلامت، سن، جوایز بی ربط، فعالیت های داوطلبانه یا جنبی بی ربط، انتشارات نامرتبط، آدرس دوم (همان آدرس اول هم معمولا گیج کننده است و مورد استفاده قرار نمی گیرد)، سابقه ی سفرها، مقادیر حقوق پیشین، نام سرپرستان قبلی، دلایل ترک شغل قبلی.
14- از دوستی معتمد بخواهید رزومه شما را بازبینی کند. از فردی بهره بگیرید که به جزئیات توجه می کند و می تواند به گونه ای موثر نوشته یتان را نقد کند و نظری منصفانه و صادقانه بدهد. در این صورت حتما نظرات وی را دخیل کنید. اگر برایتان مقدور است از نظر سه تا چهار نفر استفاده کنید.
15- بازبینی کنید. بازبینی کنید و باز هم بازبینی کنید. تمام خطاهای نوشتاری و ضعف های ساختاری و دستوری را رفع کنید. چندین بار باز بینی کنید لااقل در دو روز، تا در برخورد تازه بتوانید خطاهای پنهان را بیابید.
16- وضعیت ظاهری رزومه:
- از کاغذ مرغوب A4 استفاده کنید.
- حتما از پرینتر لیزری استفاده کنید. دست نوشته، استفاده از ماشین تایپ و چاپ با پرینترهای نقطه ای و حتی استفاده ازپرینترهای جوهر افشان کار نامناسبی است.
- از فونت (قلم) رسمی استفاده کنید. قلمهای فانتزی فقط زیبا به نظر می رسند ولی اثر روانی منفی دارند.
- رزومه جزء اسناد رسمی بازرگانی است. از کاغذهای مارک دار، کادر دار و یا رنگی اصلا استفاده نکنید. رزومه ی شما به فرض آن که از همان آغاز بایگانی نشود، بارها کپی، فکس یا اسکن می شود، پس کاغذ خاص یا رنگی فایده ای ندارد.
Cover Letter چیست؟
- نامه ای است که خطاب به فردی که رزومه را برای انتخاب شما بررسی خواهد کرد می نویسید.
- این نامه در واقع روی رزومه قرار می گیرد چه در پاکت باشد یا نباشد.
در تهیه Cover Letter:
- سابقه حرفه ای خود را برای کار فرما مطرح کنید.
- برخی مهارت های خود را برجسته تر و پر رنگ تر نشان دهید.
- استخدام کننده را متقاعد کنید که ارزش های قابل توجهی برای عرضه کردن دارید.
- خوب به نظر برسد و به سادگی خوانده شود.
- به فرد مشخصی ارجاع داده شود.
- بر روی برگه مرغوب با املا و فاصله گذاری و پاراگراف بندی صحیح چاپ شود.
- از یک صفحه بیشتر نشود.
در اولین پاراگراف باید تشریح کنید که:
- چرا می نویسید؟
- برای چه موقعیتی درخواست می دهید؟
- از چه طریقی در مورد این موقعیت اطلاع کسب کرده اید؟
در پاراگراف دوم خود را مطرح کنید:
- چرا آنها باید ازشما دعوت به همکاری کنند؟
- چرا می خواهید برای آنها کار کنید؟
- صفات و توانایی های منحصر به فرد خود را که می تواند باعث ثمر بخشی در این موقعیت شود، مشخص سازید.
- تحصیلات و تجارب خود را که این موسسه یا سازمان به دنبال آن است مشخص کنید.
و نهایتا:
- برای یک مصاحبه درخواست دهید.
- از آنها دعوت کنید که با شما تماس داشته باشند و شماره تلفن در دسترس خود را به آنها بدهید.
- از آنها برای توجه و وقت گذاریشان تشکر کنید.
- نامه خود را امضا کنید.
ده مورد از اشتباهات متداول:
- غلط های املایی
- اشتباهات تایپی و چاپی
- استفاده نادرست از عبارات و کلمات
- استفاده دائمی از ضمیر "من"
- استفاده از تصاویر و گرافیک
- ذکر نکردن مهارت های کار با رایانه
- دست کم گرفتن تأثیر معنایی استفاده از کلمات معادل
- اغراق
- استفاده از دورنگار و یا email مربوط به کارفرمای فعلی
- قرار دادن اطلاعات شخصی
تست اساسی رزومه:
- ظاهر: آیا جذاب و جلب کننده است؟ آیا خود شما مایل به خواندن آن هستید؟
- سبک: آیا از style حرفه ای استفاده کرده اید؟
- طرح: آیا رزومه شما شامل عناصر گرافیکی است؟
- طول رزومه: آیا شما با کوتاهتر کردن رزومه تان می توانید همان اثر را بگذارید؟
- ارتباط: آیا مطالب نا مربوط را حذف کرده اید؟
- صحیح نوشتن: آیا همه قسمت ها از لحاظ دستوری صحیح است؟
- کلمات کلیدی: آیا به خوبی از آن ها بهره برده اید؟
- تخصصی بودن: آیا به اندازه کافی ظریف شده اید و از کلی بافی فاصله گرفته اید؟
- دستاوردها: آیا توانایی های و دستاوردهای برجسته و اصلی شما در رزومه تان بیان شده است؟
- کامل بودن: آیا چیز مهمی از قلم افتاده است؟
- هدف واضح: آیا کارفرما می تواند بلافاصله بفهمد که شما به دنبال چه چیزی هستید؟
- رد پا: آیا امکان تماس دوباره با خود را برایشان فراهم کرده اید؟
- صحت: آیا حقیقت کامل بیان شده است؟!
- تأثیر: آیا اعتماد به نفس خود را رسانده اید؟
- مستند بودن: آیا جملات شما قابل درستی یابی هستند و می توان صحت آنها را بررسی کرد؟
- آیا تشریح شما از مهارت هایتان حداقل سه سوال از این سوالات را پاسخ می دهد؟
- چه مهارت هایی دارید؟
- محل و زمان کسب این مهارت ها؟
- چگونه این مهارت ها کسب شده اند؟
- چرا این مهارت ها را کسب کرده اید؟
ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی
آینده / استارت آپ
استارتآپها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟
استارت آپ
صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا
اخبار / استارت آپ
اپلیکیشن شارژاپ
گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب
جذابترین ایدههای B2B در سال 2020
استارت آپ
تعریف استارت آپ startup
دانشنامه / استارت آپ / مقاله
۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند
استارت آپ
ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید
راهکارها و ترفند ها / استارت آپ
استارتآپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان
استارت آپ
شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی
استارت آپ
برنامه شبکه اجتماعی تیندر
گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ
10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان
استارت آپ
پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی
آینده / استارت آپ
ایده های استارتاپی فراموش شده
دورنما / بازار / استارت آپ
اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد
استارت آپ
بررسی مهمترین چالشهای تیمهای استارتاپی
استارت آپ
نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات
گفت و گو / بازار / استارت آپ
مصاحبه با مدیرعامل و بنیانگذار استارتاپ Moz
گفت و گو / استارت آپ
آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب
استارت آپ
راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی
استارت آپ
معرفی هشت استارتآپ موفق ایرانی در حوزه فینتک
استارت آپ
اولین مرورگر شرعی دنیا
استارت آپ
از صفر تا پیست
استارت آپ
معرفی برترین استارتاپهای CES 2019
اخبار / استارت آپ
ازدواج با فرد ثروتمند یا خوش اخلاق
سبک زندگی / برترین ها
هدف از تشکیل خانواده چیست
سبک زندگی
اول عاشق شویم، بعد ازدواج کنیم
سبک زندگی
خانواده چیست
سبک زندگی
مشاوره خانواده چیست؟
سبک زندگی
اولویتهای پسانداز خانواده چیست؟
سبک زندگی
هزینه های خانواده چیست؟
سبک زندگی
راهکار بیشتر حرف زدن اعضای خانواده چیست؟
سبک زندگی
چرخه زندگی و خانواده چیست؟
سبک زندگی
اهداف و اصول تشکیل خانواده
سبک زندگی
آموزش جنسی نادرست به سبک خانم جلسه ای
سبک زندگی
لطفا تماشاچی آزار زنان نباشید!
سبک زندگی
کودک آزاری؛ از نشانهها و دلایل تا درمان
گزارش / سبک زندگی / پرورش کودکان
روش های تعیین هدف و مسیر زندگی برای رسیدن به موفقیت
سبک زندگی
مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
تمامی حقوق برای سایت فوق محفوط است.
S-TECH: ایرانی توانمند | Powered by: مجله اینترنتی دیپروتد