گروه سرمایه گذاران نیک اندیش کارایا در دانشگاه کاشان
کارایا در تلاش برای ایجاد یک بستر اقتصادی و توسعه فرهنگ کارآفرینی است و موقعیتهای سرمایهگذاری ارائه شده توسط کارآفرینان، براساس شرایط کلی ذیل ارزیابی میشوند:
۱- طرح ارائه شده از جنبههای اقتصادی، اشتغالزایی، استفاده از دانش نوین و قابلیت توسعه، شرایط مناسب و قابل قبولی داشته باشد. در طی دوره بررسی هر طرح، شرایط تجاری، رقبا، امور مالی، فنی، حقوقی، مدیریتی و ارزیابی ارزش مالی طرح به دقت ارزیابی میشوند.
۲- توان و تجربه مدیریتی، فنی، علمی و خدماتی ارائه کنندگان طرح از اهمیت بسزایی در بررسی طرح برخوردار است.
۳- داشتن محصول یا خدمات و فروش، پارامترهای مهم و کلیدی در تصمیمگیری برای سرمایهگذاری هستند.
۴- امکان همکاری و هماهنگی با تیم کارآفرین وجود داشته باشد و استفاده از توان و تجربه کارایا مورد نیاز بوده و توسط کارآفرینان مورد توجه باشد.
۵- سرمایهگذاری در کارایا براساس مشارکت و داشتن سهام در طرحهای ارائه شده انجام میشود.
۶- محدودیتی از نظر حوزه سرمایهگذاری وجود ندارد و سرمایهگذاری براساس قوانین و مقررات انجام خواهد شد. حوزههای بیشتر مورد توجه عبارتند از : بیوتکنولوژی، محیطزیست و انرژیهای پاک، سلامت و بهداشت، الکترونیک و کنترل، نرمافزار و اینترنت، حمل و نقل و معدن
شهرام شکوری
سرمایهگذار نیکاندیش و عضو هیات مؤسس کارایا
مؤسس، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره هلدینگ معظم طرفه نگار
موسس و رئیس هیات مدیره : شرکت مهندسی نرم افزار هلو ، مرکز کارآفرینی طرفه نگار ، شرکت فاوا تاردیس ، موسسه آموزشی راهین بیسان ، شرکت توسعه خدمات هلوبان
نویسنده
کتاب "اصول و فنون مدیریت مالی، راز موفقیت کارآفرینی" ( ویژه
استارتاپها)
جزء یکصد کارآفرین بزرگ ایرانی و انتشار
کتاب " کارآفرینی به شیوه شهرام شکوری " توسط دانشگاه شریف به ثبت رسیده در کتابخانه ملی ایران
حضور در برنامههای مختلف صدا و سیما از جمله "پایش " بهعنوان کارآفرین برتر ملی
میهمان ویژه رویداد آشنایی با سرمایه گذاران کارایا در دانشگاه کاشان
یک ارایه مناسب برای سرمایهگذاران
هر کارآفرینی نیاز به داشتن یک ارایه خوب برای جلب نظر سرمایهگذاران دارد، ولی یک ارایه خوب دارای چه مشخصاتی است و چگونه باید باشد ؟ ارایه، مفهومی ثابت و بدون تغییر نیست و براساس شرایط مخاطب و موقعیت بایستی تغییر کند. استفاده از آموختههای جدید و بازخوردهای افراد، از عوامل مهم در بهبود و تکامل هر ارایهای هستند. بنابراین به روز بودن و رفع اشکالات، یک فعالیت مداوم و مستمر است.
برخی کارآفرینان تلاش میکنند تا ارایه برای زمانهای مختلف تهیه کنند، مانند یک دقیقه یا سه دقیقه یا 20 دقیقه و .... و اشتباه عمده این کارآفرینان در این امر آنست که تلاش میکنند، مطلب ثابتی را در زمانهای مختلف بیان کنند شما نمیتوانید مطالب 20 دقیقه را در یک دقیقه فشرده کنید و یا مطالب 3 دقیقهای را به میزان 20 دقیقه طول دهید به عبارت دیگر هر بازه زمانی و شرایطی، نیازمند ارایه خاص خود است.
ارایه خوب علاوه بر داشتن محتوا و توجه به زمان و شرایط، یک نوع هنر بازیگری هم میتواند باشد درست متوجه شدید شما نیاز به داشتن یک سناریو دارید و البته چون مانند یک برنامه زنده است، بایستی توان هماهنگی با شرایط از قبل تعریف نشده را نیز داشته باشید. تمرین و حتی ضبط ارایه و مشاهده چندین باره آن بسیار موثر است.
سرمایهگذاران، علاقمند به سرمایهگذاری بر روی افرادی هستند که قابل اعتماد، سختکوش، با استعداد و از همه مهمتر کاردان و منطقی هستند. تلاش کنید در همان لحظات اولیه توجه سرمایه گذاران را به خود و موضوع جلب کنید
رضا روحی عضو هیئت مؤسس کارایا
راهبرد bootstrapping در استارتآپ ها
معمولا اکثر استارتآپ ها به محض تولید محصول اولیهی کارآمد(MVP) و درآمد اولیهی حاصل از آن ، تلاش می کنند تا سرمایهگذار جذب کنند . اما بعضی از استارتآپ ها برای جذب سرمایه سریعاً اقدام نکرده و راهبرد bootstrapping را برمیگزینند.
خودراهاندازی(bootstrap) در کسب و کار بدین معناست که استارتآپ پس از تولید MVP و درآمد اولیه، برای مدتی هیچگونه کمک و سرمایهی مالی خارجی جذب نکند ولی بتواند به حیات خود ادامه دهد.
در واقع صاحبان کسب و کار در این الگو ، باید تمامی هزینه های خود را از طریق درآمد حاصل از فروش محصول یا خدمتشان پرداخت کنند بدون آنکه وابسته به شریک سرمایه گذاری باشند وحتی می تواند قسمتی از سرمایهی اولیهی خود را برای زمان خودراهاندازی پس اندار کنند.
برای آنکه استارتآپ بتواند بدون اتکا به سرمایه گذاران خارجی به فعالیت خود ادامه دهد باید با اتخاذ یک برنامهی جامع و هدفمند تمامی هزینه های خود را مدیریت کرده و تا حدامکان هزینه ها را کاهش دهد تا درآمد اندک، پاسخگوی آن هزینه ها باشد.
دلیل آنکه بعضی استارتاپ ها این روش را بکار میگیرند آن است که بتوانند در طول مدت خودراهاندازی ارزش استارتآپ خود را بالا و بالاتر ببرند تا در مرحلهی عقد قرارداد با سرمایه گذاران، در ازاء جذب سرمایهی مشخص درصد سهام کمتری واگذار کنند.
به عنوان مثال اگر در زمان تولید MVP به ازاء درخواست سرمایهی مشخص، ۲۰ درصد از سهامشان را باید واگذار میکردند، اما در زمان بعد از bootstrapping به ازاء همان جذب سرمایه ، ۱۰ درصد واگذار می کنند و این بدان معناست که توانستهاند در زمان خودراهاندازی ارزش استارتآپشان را "دوبرابر" کنند.
البته bootstrap زمانی اثر گذار است که استارتآپ بتواند در مدت خودراهاندازی به اندازهی کافی ارزش ایجاد کند.
هادی خصاف
عضو تیم اجرایی گروه سرمایه گذاران نیک اندیش کارایا واحد کاشان
منتظر شما هستیم در
روز شنبه ۹۶/۰۹/۱۱
ساعت: ۱۷:۳۰ - ۲۰:۰۰
تالار آزادی دانشگاه کاشان
با
سمینار آشنایی با روشهای جذب سرمایه در ایدههای دانشبنیان
توسط گروه سرمایه گذاران نیک اندیش کارایا با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه
جهت شرکت در این برنامه نام و نام خانوادگی خود را به سامانه پیامکی 30006000900033 پیامک نمائید.